diff options
-rw-r--r-- | sandbox/ralessi/bureau.tex | 24 | ||||
-rw-r--r-- | sandbox/ralessi/data.csv | 3 | ||||
-rw-r--r-- | sandbox/ralessi/data.ods | bin | 0 -> 9435 bytes | |||
-rw-r--r-- | sandbox/ralessi/driscoll.tex | 33 | ||||
-rw-r--r-- | sandbox/ralessi/fichier.md | 5 | ||||
-rw-r--r-- | sandbox/ralessi/master.tex | 55 |
6 files changed, 116 insertions, 4 deletions
diff --git a/sandbox/ralessi/bureau.tex b/sandbox/ralessi/bureau.tex new file mode 100644 index 0000000..ea895a5 --- /dev/null +++ b/sandbox/ralessi/bureau.tex | |||
@@ -0,0 +1,24 @@ | |||
1 | Le travail de l'éditeur de textes anciens repose sur l'idée de | ||
2 | parvenir à \enquote{établir} un texte, autrement dit à reconstituer un | ||
3 | et un seul état textuel jugé le plus proche possible de l'original. Or | ||
4 | l'utilisation d'outils numériques dans ce travail et les possibilités | ||
5 | offertes par l'édition numérique permettent de repenser cette | ||
6 | conception de l'édition et de l'orienter vers une présentation ouverte | ||
7 | et multisupport de la tradition textuelle, dans laquelle la | ||
8 | reconstruction du texte original est un élément certes essentiel mais | ||
9 | non unique de l'édition. La communication se propose d'envisager la | ||
10 | mise en place de ces (para)textes dans le cadre d'un projet d'édition | ||
11 | de texte ancien. Elle se fonde sur le travail déjà réalisé par | ||
12 | l'équipe HyperDonat (\url{http://hyperdonat.huma-num.fr}) en | ||
13 | particulier sur l'outil de collation et de comparaison des manuscrits | ||
14 | en XML-TEI mis au point l'an dernier. On partira d'exemples simples | ||
15 | tirés des travaux d'édition en cours pour montrer les possibilités de | ||
16 | jeu sur les différents niveaux d'annotation textuelle et les | ||
17 | visualisations possibles de données selon les besoins des chercheurs | ||
18 | ou les intérêts des lecteurs. Le but de ce type de travail est de | ||
19 | concevoir l'édition critique comme élément d'un \enquote{projet} plus | ||
20 | global de valorisation d'un texte ou d'une source, voir pour une | ||
21 | approche plus théorique : Bruno Bureau, \enquote{Quelques réflexions | ||
22 | sur la notion de littérarité à partir de l’édition numérique de | ||
23 | commentateurs anciens}, Interférences [En ligne], 6 | 2012, mis en | ||
24 | ligne le 08 mars 2013. URL: \url{http://interferences.revues.org/186}. | ||
diff --git a/sandbox/ralessi/data.csv b/sandbox/ralessi/data.csv new file mode 100644 index 0000000..d0a831c --- /dev/null +++ b/sandbox/ralessi/data.csv | |||
@@ -0,0 +1,3 @@ | |||
1 | nom,prenom,affiliation,email,titre,fichier | ||
2 | Bureau,Bruno,université de Lyon 3,bbureau@u-lumiere.fr,"Editer un texte ancien, problématiques nouvelles induites par les Humanités Numériques",bureau.tex | ||
3 | Driscoll,Eric,UC Berkely,edriss@berkely.edu,"Digital Style: Connoisseurship, Epigraphy, and Computation",driscoll.tex | ||
diff --git a/sandbox/ralessi/data.ods b/sandbox/ralessi/data.ods new file mode 100644 index 0000000..b737281 --- /dev/null +++ b/sandbox/ralessi/data.ods | |||
Binary files differ | |||
diff --git a/sandbox/ralessi/driscoll.tex b/sandbox/ralessi/driscoll.tex new file mode 100644 index 0000000..105a9fd --- /dev/null +++ b/sandbox/ralessi/driscoll.tex | |||
@@ -0,0 +1,33 @@ | |||
1 | Attributing inscriptions to masons on the basis of their style is | ||
2 | useful for dating and reconstructing texts. A team of computer | ||
3 | scientists, in collaboration with the epigrapher Stephen Tracy, has | ||
4 | developed digital methods to quantify letter shapes, which can then be | ||
5 | compared statistically across texts to determine likely | ||
6 | authorship. Promisingly, the results have so far agreed entirely with | ||
7 | Tracy’s own attributions. Digital stylometry, however, must not be | ||
8 | fetishized as a fountain of “essentially more objective,” “hard | ||
9 | evidence” or of “correct and unambiguous” facts (Papaodysseus et | ||
10 | al. 2007: 749; Tracy and Papaodysseus 2009: 101; Panagopoulos et | ||
11 | al. 2009: 1404; also see Tracy 2003: xviii). Computerization does | ||
12 | eliminate the inconsistencies of human perception and enable great | ||
13 | precision, but any promises of scientific objectivity should be | ||
14 | scrutinized. This paper attempts to provide such scrutiny by advancing | ||
15 | three sets of claims. First, epigraphy possesses a troubled history | ||
16 | with supposedly objective criteria: the now-discredited | ||
17 | three-bar-sigma dating rule, for example, held the field in thrall for | ||
18 | much of the twentieth centurybefore being disproved (Chambers et | ||
19 | al. 1990); the episode’s clear moral is that we should be skeptical | ||
20 | about other, similar claims to objectivity. Second, comparison with | ||
21 | the connoisseurship of Athenian pottery underscores the relative | ||
22 | poverty of epigraphical connoisseurship: Tracy is the only recent | ||
23 | Hellenist to devote sustained effort to identifying epigraphic hands, | ||
24 | resulting, inter alia, in no robust scholarly consensus on the | ||
25 | criteria or standards of judgment. Finally—and most important—major | ||
26 | epistemological issues simply remain unconsidered. Essentially, | ||
27 | Tracy’s method has been refined into a set of algorithms. But the fact | ||
28 | that analysis takes place in a computer does not guarantee that the | ||
29 | method is correct, nor does it make its results “objective” in any | ||
30 | deep sense. The method and its calibration remain exercises in human | ||
31 | judgment, grounded ultimately in our visual experiences. Digital | ||
32 | imaging calls for reinvigorated, updated engagement with conceptions | ||
33 | of style and connoisseurship, not their repression. | ||
diff --git a/sandbox/ralessi/fichier.md b/sandbox/ralessi/fichier.md index a9054ad..89cd58f 100644 --- a/sandbox/ralessi/fichier.md +++ b/sandbox/ralessi/fichier.md | |||
@@ -1,5 +1,2 @@ | |||
1 | # Bac à sable # | 1 | # Bac à sable # |
2 | On trouvera ici un peu tout et n'importe quoi.[^1] | 2 | On trouvera ici des modèles pour réaliser un livret de résumés. \ No newline at end of file |
3 | |||
4 | ------------------------------------------------------------------------------- | ||
5 | [^1]: Enfin, pas tout à fait. | ||
diff --git a/sandbox/ralessi/master.tex b/sandbox/ralessi/master.tex new file mode 100644 index 0000000..7cfd725 --- /dev/null +++ b/sandbox/ralessi/master.tex | |||
@@ -0,0 +1,55 @@ | |||
1 | \documentclass[12pt,a4paper]{article} | ||
2 | \usepackage[french]{babel} | ||
3 | |||
4 | \usepackage[colorlinks, hidelinks]{hyperref} | ||
5 | \usepackage{csquotes} | ||
6 | |||
7 | \usepackage{imakeidx} | ||
8 | \makeindex[name=participants, title={Liste des participants}, columns=1] | ||
9 | |||
10 | \usepackage{titletoc} | ||
11 | \usepackage{tocdata} | ||
12 | |||
13 | \usepackage{datatool} | ||
14 | |||
15 | \DTLloaddb{data}{data.csv} | ||
16 | |||
17 | |||
18 | \begin{document} | ||
19 | \renewcommand{\contentsname}{Sommaire} | ||
20 | \tableofcontents | ||
21 | |||
22 | % \begin{DTLenvforeach*}{data}{\name=nom, \givenname=prenom, | ||
23 | % \affil=affiliation, \email=email, \titre=titre, \fichier=fichier} | ||
24 | % \begin{center} | ||
25 | % \textbf{\titre} | ||
26 | |||
27 | % \givenname{} \name\index[participants]{\name, \givenname} | ||
28 | |||
29 | % \affil | ||
30 | |||
31 | % (\href{mailto:\email}{\email}) | ||
32 | % \end{center} | ||
33 | |||
34 | % \input{\fichier} | ||
35 | |||
36 | % \clearpage | ||
37 | % \end{DTLenvforeach*} | ||
38 | |||
39 | \begin{DTLenvforeach*}{data}{\name=nom, \givenname=prenom, | ||
40 | \affil=affiliation, \email=email, \titre=titre, \fichier=fichier} | ||
41 | |||
42 | \sectionauthor{\titre}{\givenname}{\name}[ (\affil)\footnote{\href{mailto:\email}{\email}}] | ||
43 | \index[participants]{\name, \givenname} | ||
44 | |||
45 | \input{\fichier} | ||
46 | |||
47 | \clearpage | ||
48 | \end{DTLenvforeach*} | ||
49 | |||
50 | |||
51 | \printindex[participants] | ||
52 | |||
53 | \end{document} | ||
54 | |||
55 | nom,prenom,affiliation,email,titre,fichier | ||